I foråret 2025 skriver vi historie i Gribskov Kommune, når Søborg Sø bliver genoprettet efter at have været tørlagt siden 1790’erne. Derfor har Gribskolen i samarbejde med Gribskov Arkiv og Museum Nordsjælland udvalgt Søborg Sø og livet omkring søen som tema for et nyt og tværgående undervisningsforløb i fagene Historie og Natur/Teknologi.
Kort over Søborg Sø og det område, som efter planen igen bliver sø i 2025. Foto: Naturstyrelsen
Fokus på elevernes eget nærmiljø
Genopretningen af Søborg Sø giver en unik mulighed for, at eleverne kommer helt tæt på genopretningsprojekter i deres eget lokalmiljø. I undervisningen skal de lære om samspillet mellem menneske og natur, og den ansvarlighed vi mennesker har for miljøet. Det giver både eleverne et styrket engagement og forståelse for handling i en bæredygtig udvikling. Faget Natur/Teknologi tager udgangspunkt i elevernes nærmiljø, som skal hjælpe eleverne med senere at kunne perspektivere til globale problemstillinger. Her vil Søborg være en fantastisk ressource og mulighed for at arbejde med i skoleregi.
Fremmer historiebevidstheden
Derudover er lokalhistorie et centralt tema og krav i folkeskolens historieundervisning. En lokalhistorisk viden er også vigtig for elevernes historiebevidsthed. De skal nemlig ikke kun vide noget om historie, det skal også vide, at de er historie. Det er på denne baggrund, at Gribskov Arkiv og Museum Nordsjælland gerne vil bidrage til en forbedret undervisning for 4.-9. klassetrin med undervisningsforløbet: ”Søborg Sø – livet mellem sø, skov og hav”.