Oktober 43' - jødernes flugt til Gilleleje

Målgruppe: 7.-10. klasse samt gymnasier
1½-2 timers besøg på arkivet
Fag: Historie

Hvordan mon det var at være skipper på et skib fyldt med jøder, der skulle sejles til Sverige i oktober 1943? Og hvordan var det at bo i Gilleleje, da jødeforfølgelserne var på sit højeste?

I dette undervisningsforløb dykker vi ned i de originale kilder, der giver et unikt indblik i de skelsættende dage i oktober 1943 i Gilleleje. Efter en fælles introduktion bliver klassen delt op i to. Den ene gruppe går med en arkivar ned i arkivets magasiner, hvor der ligger 1500 hyldemeter historie gemt. Her kommer eleverne tæt på de gemte og glemte fortællinger fra Gilleleje. Imens bliver den anden gruppe iklædt hvide handsker og skal arbejde med en Oktober 43'-kilde, der er delt op i 14 puslespilsbrikker. Elevernes opgave bliver nu at samle kilden og besvare en række kildekritiske spørgsmål.

De to grupper bytter herefter. Til sidst gennemgås kilden I plenum. Hvilke kildekritiske pointer har eleverne fundet? Hvad fortæller kilden? Hvad kan vi bruge kilden til i dag?

Omsatte læringsmål

- Eleven lærer at forklare, hvordan et samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger på baggrund af et kronologisk overblik.

- Eleven lærer at bruge kildekritiske begreber.


Pris: Gratis


Fiskere, der sejlede jøder fra Gilleleje til Höganas i oktober 1943
Fiskere, der sejlede jøder fra Gilleleje til Höganas i oktober 1943

Introduktion til arbejdet med kilderne

I den ene gruppe skal eleverne arbejde med en originalkilde, der fortæller om redningen af jøderne i oktober 1943. Det er elevernes opgave at samle kilden, der er spredt i dele på 14 puslespilsbrikker. Som en tidslinje lægges puslespilsbrikkerne i forlængelse af hinanden. Over kildens linje sættes kontekstbrikkerne. Disse fortæller om en begivenhed, der skete samtidig med at kilden folder sig ud, og er med til at sætte kilden i et større perspektiv. Under kildens linje sættes puslespilsbrikkerne med billeder. Disse kan give eleverne et hint om, hvilke brikker fra kildens linje der hører til omkring dette årstal.

Puslespilsbrikker Det er disse brikker, som eleverne skal samle i rigtig rækkefølge.

Efterfølgende skal eleverne i deres gruppe snakke om arbejdsspørgsmålene. Til sidst sammenlignes de to kilder i plenum. Hvad fortæller de hver især? Er der ligheder? Forskelle? Hvilke kildekritiske pointer er der, når man har to kilder, der fortæller om det samme?


Forsalg til arbejdsspørgsmål:

Kildekritik:
Hvad fortæller kilden os?
Hvilken kildetype er det?
Hvem er kilden skrevet til?
Hvem er kildens afsender?
Hvad fortæller kilden om Anden Verdenskrig?
Hvornår er kilden nedskrevet?
Er det en første- eller andenhåndskilde? Hvilken betydning har dette?
Hvad er kildens tendens (eller synspunkt)?
Hvad kan vi bruge kilden til i dag?

Spørgsmål om kilden:
Hvorfor måtte jøderne skjules?
Hvorfor sejlede fiskerbådene om natten?
Hvorfor tror I, at fiskerne hjalp jøderne? Og hvad siger det om indbyggernes mening om krigen?
Hvilke problemer kunne der opstå under flugten?
Hvordan er stemningen i kilden, og hvad fortæller det?
Hvilken rolle spillede det danske politi? Ændrede deres rolle sig?
Hvem flygtede til Sverige (var det andre end jøder)?

 

Book forløbet

Kontakt Gribskov Arkiv på telefon: 7349 9945 eller skriv til arkiv@gribskov.dk