I Bumletoget 2022-1 skriver Franz Fröling:
»Hvis man ser på det tidligere trinbræts beliggenhed, så kan det undre, at det efter sigende skulle være blevet åbnet, endda med et halvtag, på opfordring fra lokale beboere. Selv om trinbrættet blev placeret på vejen mellem Høbjerg og Nejlinge (vejen er nu nedlagt), kan der ikke have været tale om ret mange rejsende. Hvilket trafiktallene til at begynde med da også viste. Der var 783 ankommende og afgående rejsende i 1900/1901, altså kun lidt over to om dagen.
Tallet steg til hele 6.323 i 1915/1916 – og vi må nok give Peer Thomassen ret i, at det "syntes uforklarligt, da den nærmeste landsby, Nejlinge, var ret beskeden af størrelse". Var det fordi, der en overgang kørte flere skovarbejdere med toget? Var der flere deltagere i gymnastikundervisningen på Høbjerg Forsamlingshus, eller kunne det hænge sammen med, at Høbjerg Skole i 1913 havde udvidet fra to til tre klasser med "Undervisning i flere fag udover det sædvanlige i Kommuneskolerne"? En analyse af datidens tograpporter kunne måske have givet forklaringen.
Familie sidder på bænk ved Høbjerg trinbræt, ca. 1945. Ukendt fotograf
Trafiktallet faldt stille og roligt tilbage til 800 rejsende i 1938/1939. I 1980 lå det på ca. 2.000. Det var ikke tilstrækkeligt til at bevare trinbrættet, da planerne om halvtimesdrift på Gribskovbanen begyndte at tage form. Med store passagertal fra især Helsinge og Tisvildeleje at tage hensyn til kan man nemt have fundet på at nedprioritere det lille trinbræt midt i skoven med kun omkring seks rejsende om dagen. Trinbrættet blev i hvert fald nedlagt i 1992.
Trinbrættet ved Høbjerg, 1984. Foto: Gribskov Arkiv
Det nu tidligere Høbjerg Trinbræt slår dog alle andre stationer og holdepladser på hele banen på ét punkt: Hvis der er bare en smule af en romantiker i dig, så tag derud sidst i april, når anemonerne har farvet skovbunden kridhvid og bøgens lysegrønne skud lige er sprunget ud.«
Kilder: »Gribskovbanen«, skrevet af Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbane-Klub, 2009, og »Bumletoget« nummer 2022-1, udgivet af Nordsjællands Jernbaneklub.