Tisvildeleje Station. Foto: Jesper Rose, 2023

Tisvildeleje Station

Tisvildeleje Station er Tisvildebanens endepunkt og ligger 24,7 km fra Hillerød. Stationen blev åbnet samtidig med banen den 18. juli 1924.

Landliggerne

Tisvildeleje blev sammen med de andre badebyer på Nordkysten »opdaget« som et attraktivt feriested sidst på 1800-tallet. Helsingebanen, som åbnede i 1897, gjorde det lettere at komme op til sol, strand og vand. Man var imidlertid nødt til at rejse med privat bil eller hyrevogn fra Helsinge. Ejeren af Tisvilde Badehotel, murermester Kielberg, udtalte ved indvielsen af Helsingebanen, at »den nye bane kun havde én fejl, den var ikke lang nok; den skulle gå til vandet«.

Postkort, ca. 1920
Postkort fra stranden i Tisvildeleje, 1911. Badehotellet ses på bakken i midten af billedet. Nede på stranden er nogle af de første badehuse dukket op. Foto: Gribskov Arkiv, ukendt fotograf.

Det ændrede sig med Tisvildebanen. Billederne fra indvielsen af Tisvildeleje Station vidner om landliggernes glæde over endelig at have fået nem adgang til deres favorit-feriested.

Tisvildeleje Station ved åbningen den 18. juli 1924
Tisvildeleje Station ved åbningen den 18. juli 1924. Foto: Gribskov Arkiv, ukendt fotograf.

Stationen

Stationsbygningen var lige som dem i Ørby og Vejby tegnet af arkitekt Carl Lundquist. I stueetagen var der stationskontor med billetsalg og rejsegodsekspedition, lokaler for banen og postvæsenet samt en ventesal. Derudover var der en mindre kiosk. Den var normalt kun åben i sommerhalvåret, og den måtte lukke i 1979.

Et af de aktuelle emner i byen er, hvordan man sikrer den bevaringsværdige stationsbygning for eftertiden.

 

Stationsbygningen, 1924
Tisvildeleje Station lige før banens åbning i 1924. Dengang var der marker rundt om stationen. Foto: Gribskov Arkiv, ukendt fotograf.

I 1937 blev det foreslået at anlægge en havnebane fra Tisvildeleje Station ned til havet. En sådan bane ville blive ca. tre kilometer lang på grund af niveauforskellen mellem stationen og havet, og den ville nok også forstyrre idyllen i det lille fiskerleje. Planen blev derfor aldrig til noget.

I 1960'erne begyndte der at skyde nye, store sommerhusområder frem på markerne nord for banen. Selvom banen i dag har mange faste passagerer, sørger badegæster og turister for, at trafikken til og fra Tisvildeleje i sommermånederne er mere end dobbelt så stor som om vinteren.

Den 13. juli 2024 fejrer Gribskov Arkiv, Lokaltog, Nordsjællands Veterantog og Tisvilde Lokalråd i samarbejde med de lokale foreninger banens 100-års jubilæum på Tisvildeleje Station. Vi håber, at vejret holder, for så er der lagt op til en stor fest i byen.

75 års jubilæum - festlighed for Gribskovbanens forlængelse Helsinge - Tisvildeleje 18. juli 1924. Fejring af 75-årsjubilæet for Tisvildebanen den 18. juli 1999. Toget blev fremført af Triangelmotorvognen M 5 fra Troldhedebanen (TKVJ). Nordsjællands Jernbaneklub havde lejet denne vogn, så man sammen med Nærumbanens (LNJ) M 4 kunne køre et veterantog med en motorvogn både foran og bagest i toget. To lokomotiver var en nødvendighed, for drejeskiven i Tisvildeleje var blevet nedlagt, så det var ikke muligt at vende et lokomotiv. Foto: Gribskov Arkiv, ukendt fotograf.

Kilder: »Gribskovbanen«, skrevet af Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbane-Klub, 2009, og »Bumletoget« nummer 2024-1, udgivet af Nordsjællands Jernbaneklub.

Bagside af sommerkøreplan, 1956. Foto: Gribskov Arkiv

VIDSTE DU AT...

– at man i 1932 lavede en dagbladsannonce med jernbanens tilbud på rejser til Nordsjælland på søndage? Ordlyden var: »De halve Penge, når De kører med Billigtog. Benyt Søndagen til en Udflugt til Hundested, Rørvig, Frederiksværk, Tisvilde, Gilleleje, Hornbæk eller Helsingør.«

Fragtbilen fra København, der kørte rundt med rejsegods til landliggerne i Tisvilde og omegn, ca. 1960
Fragtbilen fra København, der kørte rundt med rejsegods til landliggerne i Tisvildeleje og omegn. Billedet er fra en søndag i 1959, og man har læsset ikke mindre end 90 cykler på ladet. Foto: Gribskov Arkiv, ukendt fotograf.
Badebillet
Badebillet til Gribskovbanens tog. Den attraktive billetpris var betinget af, at man tog hjem med toget, som afgik klokken 18.20 fra hver af de to byer. Foto: Dansk Jernbane-Klubs arkiv.